Appels

... over één grote appel, één zure en een hoop zoete kleintjes

rain 8 °C
Bekijk Fall and Winter in and around Boston op Marliez's reiskaart.

Ik ben iedereen nog een verhaal verschuldigd. Het verhaal over de avonturen van mij en twee Italianen in New York, twee weken geleden. Een selectie van mijn 117 foto's zullen het verhaal dit keer vertellen, ik ben niet echt tot uitgebreide schrijverij in staat op het moment, ik ben zo'n beetje aan bed gekluisterd door iets dat op griep lijkt. De ingredienten zijn tot nu toe: koorts, knallende koppijn, totaal gebrek aan eetlust, een omgekeerd evenredige behoefte aan slaap, en zwalkende benen. Dit begon zaterdagnacht en is er nog niet leuker op geworden, maar het gaat vast deze week nog wel voorbij. Het is Thanksgiving deze week, reden voor een groot feest hier, dus heb ik officieel van 26 november tot 1 december 'vrij'.

Dag 1: warme regen, weinig slaap, veel moderne kunst en veel koffie

DSC01933.jpg DSC01935.jpg

Om te beginnen met de sloot regen die de eerste ochtend over ons heen kregen. Geen enkele toerist zit te wachten op regen, maar geen nood in NYC. Er zijn zat musea die je met mooi weer zou overslaan, en Central Park (rechts, en hier onder nog maar weer) is denk ik in elk weertype bezoekenswaardig.

DSC01941.jpg DSC01945.jpg

We (hier Gaetano en ik) hebben toen maar besloten om naar het Museum of Modern Arts te gaan, wat we vanaf het hostel door een miezerige regen konden lopen in ongeveer een uur (via Central Park). Natuurlijk gaat iedereen naar het museum als er buiten alleen maar grijs is, dus het was er een drukte van belang. Bij de ingang heeft iemand ons echter zijn vrijkaartjes voor de helft van de prijs verkocht, dat scheelde weer een rij. Alleen moesten we ons wel apart inschrijven voor 'Vengoog'. Nou, Van Gogh zie ik wel genoeg thuis, daar ga ik in NY niet voor in de rij staan. :)

Om een indruk te geven van al het moois:

DSC01960.jpg DSC01970.jpg DSC01974.jpg

En natuurlijk nog een paar klassiekers van Monet en Chagall (dit zijn stukjes van de schilderijen omdat een geheel bijna nooit goed op een foto komt):

DSC01980.jpg DSC01959.jpg

Halverwege moesten we echt even een pauze inlassen met koffie (exorbitant duur slootwater), ik had amper geslapen en Gaetano was overspoeld door alle kunst. Bijzonder waren ook de collecties moderne fotografie en moderne Amerikaanse kunst:

DSC02009.jpg DSC01992.jpg DSC01994.jpg

Die avond ontmoetten we Stefano en diens vriend Luca, en hebben we denk ik wel een uur in de gietende regen rondgesjokt in SoHo, Chinatown en Little Italy, op zoek naar een betaalbaar maaltje. Uiteindelijk heb ik 12 dollar gedokt voor sla waar geeneens brood bij werd geserveerd, maar het was er warm en droog en als je in NYC een restaurantje runt, dan is het je denk ik wel geoorloofd om onbeschoft personeel, duur eten en een vieze wc aan je gasten te presenteren.

Dag 2: een lange wandeltocht in de ijzige wind

Het was droog, die tweede dag, en minstens 12 graden kouder dan de dag ervoor. 's Ochtends zijn we eerst met zijn drietjes gaan ontbijten bij Dunkin' Donuts, om een beetje op te warmen voor een lange wandeling.

DSC02024.jpg DSC02032.jpg

Eerst de buurt rondom ons hostel verkend, dit is aan de westkant van Central Park ten hoogte van 103rd street. Nog even en je zit in Harlem, en ik denk dat je daar als toerist misschien liever niet komt.

DSC02033.jpg DSC02026.jpg

De mannen waren beter op het weer gekleed dan ik... ik was daarentegen erg goed voorbereid op de hitte van de dag ervoor :)

DSC02043.jpg DSC02040.jpg DSC02036.jpg

Eerst gingen we op zoek naar een locker voor onze rugzakken. Maar daar doet NYC niet meer aan sinds 9/11. Als iemand ons dat nou eerder had verteld... Maar goed, een bezoek aan de bibliotheek (links) was hoe dan ook leuk, hoewel het gebouw enigzins 'nieuw in een oud jasje' overkomt. Hierna ben ik samen met Gaetano een wandeling van Washington Sq (omgeving waar NYU zich bevindt), via SoHo, Greenwich Village en het gebied waar de twins vroeger stonden, naar het puntje van het eiland waar vandaan je recht op het vrijheidsbeeld uitkijkt.

DSC02056.jpg DSC02057.jpg DSC02048.jpg

Dit zijn allemaal foto's in de omgeving van New York University, een gebied dat zeer de moeite waard is om te bezoeken qua straatbeeld en atmosfeer.

DSC02061.jpg DSC02068.jpg

Links is de entree van de universiteitsbibliotheek, heel modern en overweldigend (zie ook foto's in de gallerij op mijn profiel). Nadat we ons verwarmd hadden aan bagels en thee, ging de tocht verder via Broadway tot Houston St (dat is niet 'hewston', maar 'hausten'), naar SoHo, en Greenwich. Het Oer-Hollandsch aandoende plaatje rechts is daar geschoten.

DSC02034.jpg DSC02064.jpg DSC02076.jpg

De meest linkse foto representeert het New York dat ik zocht, en hoopte te vinden. Many-story-buildings, externe trappen, en rode bakstenen. Zeker dat laatste is volgens mij niet zo gebruikelijk in de US. Hier in Cambridge zijn Zweeds-aandoende Victoriaanse huizen de regel (in alle pastel tinten die je je kunt voorstellen, volgens mij woon ik in een... zachtgeel huis). De muurschildering (midden) kan er nog niet lang hangen. Eenmaal in de omgeving waar ooit het WTC stond, begon de zon al te zakken. Met een uitzicht op de Statue of Liberty en Ellis Island en een mooi avondgoud/rood was het niet zo erg dat we koud waren tot op het bot.

Geplaatst door Marliez 11:47 Gearchiveerd in Verenigde Staten Tagged tourist_sites